Mens jeg i går fik rengjort klinikken, lyttede jeg til Tabu på P3. Det er et ganske udmærket program, og gårsdagens tema var angst. I løbet af programmet havde de flere lyttere igennem, både pr. telefon og som besøgende i studiet. Angsttyperne vekslede fra generel angst, angstanfald, social angst og videre angst efter overfald. Fælles for alle samtalerne var spørgsmålet ”Hvad gør du så for håndtere din angst?”

Ikke overraskende havde alle de havde igennem fundet noget som gjorde at de ”kunne leve med angsten”. Flere med social angst undlod at være sammen med andre mennesker, en, hvis angst var begyndt efter et ovefald i byen, havde droppet byturene, mens det hjalp en tredje at fremprovokere opkast.

Men hvad er angst egentligt?

Det de fleste af os kalder for og oplever som angst, er en følelsesmæssig reaktion på en stimuli, som sætter kroppens forsvarsværker i gang. Hvis du på et tidspunkt har oplevet ubehag ved f.eks. en duft, en smag, en situation eller en anden stimuli, så kan kroppen forbinde den stimuli med fare, og fremad sætte kroppens forsvarsværk i gang (ofte en flugt respons), som resulterer i følelsen af frygt/angst.

Hvis du f.eks. som barn har mødt en stor hund, som har gøet af dig, og du er blevet bange for den, kan det starten en kædereaktion af ubehag ved alle fremtidige møder med andre hunde. Også selvom disse hunde er søde og behagelige. For hvert møde du efterfølgende har med en hund, så lægger du endnu et lag til din angst, som så er kraftigere næste gang du møder en hund.

Uanset om din angst opstår på grund af en hund, andre mennesker, efter en traumatisk oplevelse, eller simpelthen er angst for selve angsten, så er det alt sammen en tillært følelsesmæssig respons, og det kan der arbejdes med.

Det kan være svært for folk der ikke selv har prøvet at være angst, at forstå hvor voldsomt det kan være, og forståelsen fra omverdenen kan nærmest helt forsvinde hvis man har en atypisk – nærmest morsom – angsttrigger.

I klippet her oplever Frederikke reel angst hver hun rører en plasticknap. En reaktion som andre kan finde morsom, men en følelse kan erstattes af en anden (Se det fulde program på HypnotisørenfraSkive.dk)

Hypnose klarer alt?

Hypnose bliver af mange beskrevet som et mirakelmiddel. Både af dem der er for og i mod. Dem der taler i mod, taler ofte ud fra en misforstået oplevelse af hvad hypnose er, mens fortalere ofte beskriver hypnose på en måde der får det til at lyde for godt til at være sandt (Som inden for alle fag er der selvfølgelig også dem der totalt oversælger sine egne evner – enten bevidst eller ubevidst).

Hypnose er, i min optik, ikke et mirakelmiddel der kan løse alle verdens problemstillinger med et fingerknips, men det er et fandens effektivt værktøj til at arbejde med følelsesmæssige problemstillinger, for de som vil arbejde med sig selv!

Og jeg er gang på gang blevet overrasket over hvor store forandringer der kan skabes på kort tid – særligt i forbindelse med angst og fobier.

Fælles for alle der var igennem til Tabu på P3 i går, var at de problemer de beskrev, er noget jeg mener kunne arbejdes med. Noget jeg ofte tidligere har arbejdet med, og noget som hurtigt har øget livskvaliteten betydeligt hos de der været forbi.

Så mit spørgsmål til dig er:

Skal du så bare leve med din angst?

 

Har du mod på at arbejde med dig selv, og vil du af med angsten, så finder du ledige behandlingstider her.