Hvad er det der stresser dig?

Selvom du måske ikke har et fysisk krævende job, kender du sikkert følelsen af at være totalt smadret, når du kommer hjem fra arbejde.

Simpelthen fordi du er psykisk træt!

Hvis man er fysisk udmattet, kan en god nats søvn gøre underværker, men er du psykisk udmattet, skal der ofte lidt mere til (Selvom en god nats søvn stadig er vigtig her også).

Grunden til du bliver psykisk træt, er fordi du befinder dig i højintensitetsfølelser i løbet af dagen – og det kræver en hel del energi!

Det er ikke kun negative følelser, som vrede, frygt og irritation, der kræver energi. De positive følelser som begjestring og glæde, er nøjagtig lige så krævende.


Det der sker er…

Når du befinder dig i de følelser af høj intensitet, trigger der din amygdala og din flygt eller kæmp respons, d.v.s. at kroppen gør sig klar til at præstere, ved bl.a. at frigive adrenalin m.m., og uanset om følelsen er positiv eller negativ, bruger den store mængder af din energi – og kroppen holdes i en konstant stresstilstand.  

Selvom mange af os tror, at vi kun kan præstere når kroppen er fuld af adrenalin, så er det en meget krævende tilstand som stresser kroppen. I virkeligeheden, er det adrenalinen, og det konstante stressniveau kroppen befinder sig i, som dræner vores energi, og som gør at vi ikke præsterer vores bedste, og er helt flade når vi kommer hjem fra jobbet!

Det er derfor vigtigt at benytte sig af følelsesregulerende strategier, for ind i mellem at give plads til hvile og fordøjelse.

Husk derfor…

at give dig selv plads og rum til at være i lavintensitive følelser. På den måde får du restitueret psykisk, så du har energi til at yde dit bedste når det er nødvendigt!

 

I forbindelse med mit nye 6-ugers forløb har jeg lavet en gratis minilektion, som kan gøre dig opmærksom på et par faldgrupper mange falder i.

Du kan se den gratis minilektion her!